英文学・英語学の分野
Interactional skills for language learners
講義可能日 | 6月~7月 月曜、金曜(いずれも終日) 10月~2月 月曜、金曜(いずれも終日) |
---|---|
キーワード | Speaking, interaction, communication スピーキング、交流、コミュニケーション |
講義内容 | In my lecture I will describe some of the basic rules of spoken interaction such as turn-taking, repair, backchanneling and use of discourse markers. I will describe ways in which Japanese learners of English often speak and describe some of the ways that learners can develop their spoken English to help them interact with others in English in a more naturalistic way. I will outline the content of my classes at KWU and describe the learning goals of the department. 私の講義では、ターンテーキング、リペア、バックチャンネル、ディスコースマーカーの使用など、話し言葉による対話の基本的なルールについて説明します。また、日本人の英語学習者がよく使う話し方について説明し、学習者がより自然な形で他の人と英語で交流できるように、話し言葉を上達させる方法について説明します。KWUでの私の授業内容の概略を説明し、学科の学習目標について述べる。 |
使用機器 | 液晶プロジェクター、スクリーン |
講師名 | John Campbell-Larsen |
プロフィール | John Campbell-Larsen is from the UK and is professor at the department of English Language Cultures and Communication at Kyoto Women’s University. He researches pragmatics and conversation analysis. ジョン・キャンベルラーセン 英国出身、京都女子大学コミュニケーション学部英語文化学科教授。語用論と会話分析を研究。 |
専門分野 | I research conversation analysis, pragmatics and cognitive linguistics. I try to understand the ways in which speakers use language to sustain interaction and look at the similarities and differences in communicative practices between Japanese and English languages. 会話分析、語用論、認知言語学を研究しています。話し手が相互作用を維持するためにどのように言語を使っているかを理解し、日本語と英語のコミュニケーション実践の類似点と相違点に注目しています。 |
現在取り組んでいる研究 | I am currently working on the methods that Japanese and English speakers make assessments and agree with those assessments. This involves both the pragmatics of showing agreement, which differ between the two languages, and also the meanings of assessing adjectives which are not directly translatable. 私は現在、日本語話者と英語話者がどのような方法で評価を行い、その評価に同意するかを研究している。これには、2つの言語間で異なる同意を示す語用論と、直訳できない形容詞を評価する意味の両方が含まれる。 |
I will deliver the lecture in both English and Japanese
英語と日本語で講演します。